Проектна діяльність в початкових класах











Проектна діяльність – нині одна з найперспективніших складових освітнього процесу, тому що створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції, які на Раді Європи були визначені як основні в ХХІ столітті: полікультурні, мовленнєві, інформаційні, політичні та соціальні. Самостійне здобування знань, систематизація їх, можливість орієнтуватися в інформаційному просторі, бачити проблему і приймати рішення відбувається саме через метод проекту.
У сучасній школі можна виділити чотири основні напрями ефективного використання проектної технології:
  • проект як метод навчання на уроці;
  • проектні технології дистанційного навчання;
  • для формування дослідницьких навичок школярів у позаурочній роботі;
  • як метод організації дослідницької діяльності вчителів.
Метод проектів знаходить все більше поширення у системі освіти різних країн світу. Причини цього явища, як вважають дослідники, криються не тільки у сфері педагогіки, але й у сфері соціальній, а саме:
  • необхідність не стільки передавати учням суму тих чи інших знань, скільки навчити їх здобувати знання самостійно, використовувати їх для вирішення нових пізнавальних і практичних задач;
  • актуальність розвитку в учнів комунікативних навичок, умінь працювати в різноманітних групах, виконувати соціальні ролі (лідера, виконавця, посередника і т. ін.), долати конфліктні ситуації;
  • необхідність широких людських контактів, точками зору на одну проблему, знайомства з різними культурами;
  • значущість для діяльності людини умінь користуватися дослідницькими методами: збирати необхідну інформацію, аналізувати її з різних точок зору, висувати гіпотези, робити висновки.
Особливості втілення проектної технології у початковій школі
Використання проектної технології у початковій школі має свою специфіку: слід враховувати вікові та психологічні особливості учнів. Усі етапи проектної діяльності повинні ретельно контролюватися вчителями, оскільки і теоретичних, і практичних знань та вмінь у молодших школярів ще мало. Проекти для початкової школи у більшості випадків мають бути короткотривалі.
Залучення молодших школярів до проектної роботи сприяє формуванню в них таких компетентностей:
  • уміння працювати в колективі;
  • уміння розділяти відповідальність;
  • аналізувати результати діяльності;
  • відчувати себе членом команди;
  • навички аналітичного погляду на інформацію;
  • здатність до адекватної самооцінки.
Проект – це індивідуальна, частіше групова або колективна діяльність школярів, яка спрямована на створення певного унікального кінцевого продукту. Проект розглядають як "п’ять П": проблема, планування, пошук інформації, продукт, презентація.
Шосте "П" проекту – його портфоліо, тобто папка, у яку зібрані всі робочі матеріали (чернетки, плани, звіти тощо).
Особливості проектної діяльності молодших школярів:
  • Робота у проекті розпочинається із чіткого формулювання мети проекту, завдань та планування дій.
  • Найбільш важливою частиною плану є покрокова розробка проекту, в якій вказаний перелік конкретних дій з вказівкою виходів, термінів, відповідальних.
  • Обирається форма проектної діяльності: індивідуальна, групова, колективна.
  • Робота у проекті передбачає пошук інформації, яка потім буде оброблятися, систематизуватися, узагальнюватися, адаптуватися для подальшого використання.
  • Результатом роботи над проектом є якийсь певний кінцевий продукт. Наприклад: газета, книга, листівка, виставка малюнків, колективне панно, твір, комп’ютерна презентація, стаття у газету, реклама, віртуальний музей, фотоальбом, збірка власних творів, вистава, свято, концерт, рольова гра, екскурсія, тематична міні-збірка, сценка, дослідницька робота тощо)
  • Робота у проекті закінчується презентацією його кінцевого продукту.
Основні етапи роботи у проекті
1 етап – Організаційний
Учитель повідомляє учням тему, мету, кінцевий продукт проекту, завдання, план роботи. Усе це обговорюється в класі, учні вносять свої пропозиції.
2 етап – Підготовчий
Відбувається збір матеріалу, ознайомлення з навчальною інформацією, виконання тренувальних вправ.
3 етап – Проектна робота
Починається проектування "макета", опрацювання зібраної інформації, її коригування. На цьому етапі учні звертаються до довідників, словників, до вчителя для одержання додаткової інформації.
4 етап – Оформлювальний
На цьому етапі відбувається остаточне оформлення кінцевого продукту (малювання, складання, розфарбовування, оформлення презентації тощо). Це може відбуватися як у школі, так і вдома.
5 етап – Презентація проекту
Учні розповідають про свою роботу у проекті, демонструють кінцевий продукт, захищають ідею, зміст, відповідають на запитання опонентів.
6 етап – Підбиття підсумків
На цьому етапі вчитель (координатор проекту) та учні (учасники проекту) аналізують виконану роботу, виявляють її переваги та недоліки, оцінюють свою участь у проекті, складають плани на майбутнє.
Типи проектів
В основу типології проектів можна покласти різні ознаки. Наприклад, залежно від кількості учасників, проекти можуть бути індивідуальними, груповими (2–6 осіб), колективними; залежно від часу, витраченого на реалізацію, проекти можуть бути короткотривалими (1–3 уроки), середньої тривалості (до місяця), довготривалими (кілька місяців). За тематичною спрямованістю проекти бувають дуже різноманітними: мовні, екологічні, етнографічні, країнознавчі, з прав людини, соціологічні тощо. Не завжди легко визначити тип проекту за тематичною спрямованістю, адже більшість із них за своєю сутністю є міждисциплінарними.
Частіше тип проекту визначається за характером діяльності, що в ньому є провідною. Розглянемо такі основні типи проектів: дослідницькі, інформаційні, творчі, ігрові, практичні (практично орієнтовані). Особливу групу складають телекомунікаційні проекти. Вони вимагають обов’язкового використання телекомунікаційних технологій.
Дослідницькі проекти. В основі проекту знаходиться дослідження певних явищ та процесів.
Дослідницькі проекти потребують добре обміркованої структури, визначеної мети, актуальності предмета дослідження, продуманості методів. Вони повністю підпорядковані логіці дослідження і мають відповідну структуру: визначення теми дослідження, аргументація її актуальності, визначення предмета й об’єкта, завдань і методів, висування гіпотез розв’язання проблеми і намічення шляхів її розв’язання.
Наприклад. Дослідницький проект "Дитяча книжкова полиця моїх батьків" (4 клас).
Тема дослідження: Коло читання моїх батьків у дитинстві.
Актуальність. Знайомство з улюбленими книгами батьків – один із можливих способів активізації читання дітей.
Об’єкт дослідження: читацька активність батьків у дитинстві.
Предмет дослідження: книги, які читали батьки у дитинстві.
Мета проекту: сприяти підвищенню зацікавленості дітей читанням.
Індивідуальні завдання
  • З’ясувати, чи було читання улюбленим заняттям батьків. Чи відвідували батьки бібліотеку. Як часто?
  • Зробити опитування батьків щодо їхніх улюблених книжок у дитячі роки; з’ясувати, чому саме ці книги їм найбільше подобалися.
  • Скласти окремий перелік улюблених творів мами й тата. Порівняти їхні дитячі уподобання, зробити висновки.
  • Прочитати улюблені дитячі книги батьків. Визначити для себе один найкращий твір із маминого і татиного переліків книг.
  • Виготовити рекламну листівку для однокласників "Прочитай улюблену книгу моїх батьків!"
  • Презентувати свою роботу в проекті.
Колективне завдання
  • Організувати книжкову виставку "Дитяча книжкова полиця наших батьків".
  • Підготувати святкову презентацію роботи у проекті, запросити батьків.
Методи дослідження: опитування, анкетування, аналіз, порівняння, оцінювання, синтез.
Творчі проекти не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників. Вона розвивається, підпорядковується кінцевому результату, прийнятій групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Кінцевим продуктом творчого проекту можуть бути журнал, альманах, виставка малюнків, свято, вистава, сценка тощо.
Наприклад, метою творчого проекту "Наш клас має таланти" є підтримка обдарованих дітей класу, створення для них ситуації успіху. Кінцевий продукт проекту – святкове дійство "Наш клас має таланти".
Рольові, ігрові проекти. Ігровий проект передбачає виконання ігрових ролей у моделях / ситуаціях, що об’єднуються загальною ідеєю. Це можуть бути ролі історичних постатей, казкових героїв, персонажів літературних творів, соціальні або професійні ролі; можуть бути використані сюжети літературних творів, казок. Ігрові проекти можуть здійснюватися у формі уявної подорожі, конференції, симпозіуму, журналістського розслідування. Наприклад, учням 4-го класу можна запропонувати взяти участь у проекті "Подорожуємо разом із казковими героями" (кінцевий продукт – маршрут екскурсії різними природними зонами України).
Інформаційні проекти спрямовані на збір даних про якийсь об'єкт або явище. Вони передбачають ознайомлення учасників з інформацією, її аналіз і узагальнення фактів, призначених для широкої аудиторії. Такі проекти часто інтегруються в дослідницькі і стають їх органічною частиною.
Наприклад, інформаційний проект "Мої домашні улюбленці" (збір інформації про особливості догляду за домашніми тваринками; кінцевий продукт – книга "Догляд за домашніми улюбленцями").
Практичні (практико-орієнтовані) проекти відрізняє чітко визначений із самого початку результат діяльності його учасників, який враховує їхні соціальні інтереси. Такий проект потребує ретельно продуманої структури, сценарію діяльності його учасників з визначенням функцій кожного з них, чітких висновків, участі в оформленні результатів кінцевого продукту.
Короткий опис практичного проекту "Казкове морозиво"
Основна ідея проекту. Працівники фабрики з виготовлення морозива звернулися до учнів четвертого класу з проханням розробити ескізи упаковки до нового морозива "Казковий смак". Учні разом з учителем обдумують та обговорюють таку пропозицію і вирішують виготовити серію упаковок із зображенням епізодів з різних народних та літературних казок. Така учнівська пропозиція подобається виробникам морозива.
Практична мета проекту: зробити морозиво "Казковий смак" привабливим для маленьких споживачів.
Навчальна мета проекту: узагальнити та поглибити знання четвертокласників з теми "Народна казка" та "Літературна казка".
Групи. Учні об'єднуються в групи "Народна казка" та "Літературна казка".
Завдання
Група "Народна казка" (ролі: керівник групи, літературний редактор, художник, дизайнер)
  • Прочитати 5 народних казок (за переліком, який пропонує вчитель)
  • Обрати найцікавіші епізоди, намалювати до них ілюстрації.
  • Підібрати короткі й влучні цитати до кожного епізоду.
  • Створити 5 упаковок для морозива "Казковий смак".
Група "Літературна казка" отримує те ж завдання на матеріалі літературних казок.
Кінцевий продукт. Серія із 10 упаковок із зображенням казкових сюжетів для морозива "Казковий смак".
Отже, можна зазначити, що системне запровадження проектної технології в школі (починаючи з початкової ланки) призводить до того, що учні поступово опановують її не тільки як навчальну технологію, вміння самостійно вчитися, критично мислити, але також як метод організації та планування своєї подальшої життєдіяльності. Врешті це сприяє підготовці молоді, яка ґрунтує свою діяльність на основі демократичних цінностей, схильна до навчання впродовж життя, здатна бути конкурентноздатною на європейському і світовому освітніх просторах та на ринку праці.


Проект  на тему:
 "Різноманітність тваринного світу"
2 клас









Класний керівник
Донченко Ю. Ф.





ПАСПОРТ
Проектної діяльності

Назва проекту: «Різноманітність тваринного світу»
Автори проекту: класний керівник 2 класу  - Донченко Ю. Ф., учні.

Тип проекту: груповий, довготривалий, природничий.

Мета проекту: поглиблювати інтерес до вивчення різноманітності тваринного світу та середовища їх існування. Формувати знання про   поняття "звірі", "птахи", "плазуни", "земноводні", "риби", "комахи". Виховувати   любов до природи, бажання оберігати тварин.  Розвивати у молодших школярів вміння відбирати і аналізувати інформацію, працювати з енциклопедіями, довідниками, спеціальною літературою. Розширювати кругозір дітей, розширити індивідуальні здібності, творчість, акторську майстерність, виховувати дружелюбність.

Види діяльності учнів: дослідження теоретичного матеріалу, знайомство з світом тварин , з’ясування невідомих фактів про розмноження тварин.

Проміжний результат: збір інформації, матеріалів, фотографій, малюнків, бібліотеки, вивчення віршів, прозових уривків, прислів’їв, прикмет, загадок, складання кросвордів, виготовлення аплікацій.

Партнери:  батьки, співробітники бібліотек.

Супровід: бібліографічний,  психолого- педагогічний, методичний, інформаційний, технологічний.

Керівник проекту: вчитель 2 класу – Донченко Ю. Ф.
  
КОРОТКА АНОТАЦІЯ

   В проекті «Різноманітність тваринного світу» буде представлена інформація про шість класів тварин з цікавими фактами про кожен з них.
    Кожна група учнів із своїм командиром готували окремий клас тварин,  добирали потрібну інформацію для представлення під час презентації.
План презентації різноманітності тваринного світу:
1. Птахи
·        будова;
·        різноманітність;
·        харчування, житло, розмноження птахів;
·        загадки;
·        народні прикмети про птахів.
2. Плазуни
·        ящірки;
·        змії;
·        черепахи;
·        крокодили.
3. Комахи
·        загадки;
·        різноманітність;
·        розмноження;
·        вірші про комах;
·        інсценування вірша «Сварка жуків».
4.  Земноводні
·        цікавинки;
·        про земноводних в творчості. Леонід Глібов «Жаба й Віл».
5. Звірі (Ссавці)
·        ознаки звірів;
·        живлення ссавців;
·        кросворди «Дикі тварини», «Свійські тварини»;
·        хвилинка ерудита;
·        приказки про тварин;
·        за що встановлено пам'ятники тваринам?
6. Риби
·        вірш про різноманітність риб;
·        цікавинки про риб Світового океану;
·        прислів’я та приказки про рибу;
Проект супроводжується презентацією виконаною в програмі PowerPoint з використанням малюнків, фотографій, таблиць, схем, звуків тварин, кінцевим результатом є створення папки з матеріалами по темі.

ЗМІСТ
І. Підготовчий етап
Тема: «Різноманітність тваринного світу»
Мета проекту: поглиблювати інтерес до вивчення різноманітності тваринного світу та середовища їх існування. Формувати знання про   поняття "звірі", "птахи", "плазуни", "земноводні", "риби", "комахи". Виховувати   любов до природи, бажання оберігати тварин.  Розвивати у молодших школярів вміння відбирати і аналізувати інформацію, працювати з енциклопедіями, довідниками, спеціальною літературою. Розширювати кругозір дітей, розширити індивідуальні здібності, творчість, акторську майстерність, виховувати дружелюбність.
Діяльність учнів: обговорювання теми, висловлювання своєї  думки, пропозиції, пропонування інформації за вибраною темою.
Діяльність вчителя: представлення учням тами проекту, мотивація на роботу, уточнення, розподіл і формування завдань, вироблення плану дій, строки їх виконання.

ІІ. Планування
1.    Визначення джерел: Інтернет, наукова та розважальна література, дитячі енциклопедії, фотографії, малюнки, екскурсії.
2.    Засоби збору: робота з комп’ютером, в бібліотеці з літературою, залучення до роботи батьків та їх джерела.

ІІІ. Збір матеріалів та їх систематизація
-         літератури (віршів, фактів, прислів’їв та приказок,загадок, кросвордів ), підбір фото матеріалів, відповідне їх оформлення в презентацію в програмі PowerPoint, проведення екскурсій.

ІV. Подання й оцінка результатів (усний та письмовий звіт, оцінка результатів та процесу дослідження). Участь учнів у колективному обговоренні, оцінюванні результату проекту та процесу роботи над ним.

V. Презентація проекту. Публічний захист проекту.
     Допомога вчителя та батьків у презентації проекту.

1. Вступна частина

Слово вчителя. (Звучить музика «У світі тварин»)

Тварини, як і рослини, — це живі організми, що населяють нашу Землю. Тварини — це звірі, які живуть у лісах; птахи, що літають в небесній синяві; змії, які люблять вигріватись на сонечку; жаби, які живуть у вологих місцях; риби, що плавають у воді; комахи, які зустрічаються на кожному кроці.
Тварини живуть скрізь, де для них є їжа, схованка від ворогів і місце для влаштування житла. На Землі немає такого куточка, де б не жили тварини.

Сьогодні ми зібралися на презентацію «Різноманітність тваринного світу». Упродовж двох місяців кожна пошукова команда, до складу якої входили діти і батьки, збирали цікавий матеріал про свій клас тварин. А сьогодні кожна команда хоче поділиться своїми знаннями про "звірів", "птахів", "плазунів", "земноводних", "риб", "комах" з іншими групами і з Вами.


2. Основна частина

                                     
                

                                                     Послухай ти пташиний спів,
                                                               Найкращу пісеньку без слів,
                                                Що не змовкає ні на мить:
                                                           Весь день між квітами дзвенить.


Основна ознака птахів - тіло вкрите пір'ям.

Всі птахи мають таку будову:
1.    Голова
2.    Крила
3.    Тіло
4.    Лапи
5.    Хвіст

 Страус – найбільша пташка в світі.
Страус не вміє літати, але він дуже швидко бігає.

 Пінгвіни.
Ці птахи проводять більшу частину життя у воді.
Вони також не вміють літати, зате дуже гарно плавають.

 Колібрі - найменша пташка на Землі. Вона, як бджілка, п`є нектар     з квітів.

 Фазану різнокольорове пір`я допомагає ховатися в траві,
а яскравих папуг видно здалеку.

У павича самий красивий хвіст.

 У всіх птахів дзьоби різної форми. Так зручно знаходити їжу.

 Що ж пташки їдять?
Великим дзьобом зручно ловити рибу,
а маленьким – комашок і мошкару.

 Птахи будують гнізда, в яких висиджують пташенят.
У всіх птахів різні гнізда.
У дятла – дупло.
У зяблика – м`яке гніздо з моху і пір`їнок.

 Потім у гнізда птахи відкладають яйця.
У всіх птахів яйця різного кольору і розміру.
Пташеня розвивається в яйці,
а коли воно готове вилупитися,
то проламує шкарлупу дзьобом.

Загадки про птахів:

1) Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)

2) Я ловлю комах, жучків,
Їм маленьких черв`ячків,
В теплий край я не літаю. (Горобчик)

3) Всіх збудив той голосок –
Пісенька … (Зозулі)

4) Шубка з сірого пушку,
Скаче в жовтім фартушку,
Чорний шарфик та шапчина,
Хоч маленька ця пташина,
Та корисна трудівниця
Називається … (Синиця)

5) Довгі ноги, довгий ніс.
Прилетів – обід приніс,
Смачних жабеняток,
Для своїх маляток.(Журавель)

6) Уночі гуляє, а вдень спочиває.
Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)

7) Хто комах з кори виймає?
Про здоровлісу дбає? (Дятел)


8) У річці купається,
В росочку вдягається,
В повітрі літає,
         Завжди суха буває. (Качка)






















НАРОДНІ ПРИКМЕТИ ПРО ПТАХІВ:

         Жайворонок прилетів – настане стійке тепло.

         Побачив шпака – знай: весна біля порогу.

         Горобці і ластівки гніздяться з північного боку – на жарке літо.

         Гусак стоїть на одній лапці, та ще й ховає голову під крило – на мороз.

         Ворони купаються – на негоду, каркають – на мороз, гуртами літають – на снігопад, сідають на землю – до відлиги, а вмощуються на нижніх гілках дерев – на вітер.

         Снігур заспівав, а сорока під дах заховалася – бути хуртовині.

         Голуби гуркочуть – тепло віщують.

         Півні ввечері розкукурікалися – на зміну погоди.





      

                                            Черепахи, ящірки, змії, крокодили –
 це тварини, яких називають плазунами.
                                  На суші вони рухаються “плазуючи”, тобто тягнуть своє тіло по землі.
                 
Ящірки - спритні та швидкі створіння!
 Живуть ящірки в найрізноманітніших умовах і на всіх материках, окрім Антарктиди.

 Більшість ящірок мають чотири лапи і довгий хвіст.
У них гострі зуби і сильні щелепи
.

 Ящірки харчуються дрібними тваринами: хробаками, равликами, павуками, багатоніжками, жабами. В "меню" ящірок входить багато видів різних садових шкідників. Іноді вони їдять і рослини.

 Безліч ящірок рятуються від ворогів цікавим способом, коли їх схоплять, вони відкидають свій хвіст, обламуючи його в певному місці!
 Відірваний хвіст ще якийсь час рухається, відволікаючи ворога,
поки ящірка тікає.
 А через кілька місяців у ящірки відростає новий хвіст.

 У ранкові години ящірки приймають сонячні ванни.
Нагрівшись, приступають до полювання.
 А в самі спекотні години ящірки йдуть у тінь - заповзають в різні укриття. Вони знову з'являються в другій половині дня, коли спека спадає.

ХАМЕЛЕОН - дивовижна ящірка!
 Зазвичай шкіра хамелеонів коричнево-зелена, але вони можуть змінювати свій колір за лічені хвилини.
 Це допомагає тварині ховатися від ворогів і непомітно підбиратися до здобичі.  Їх очі мають властивість рухатись в різні один від одного сторони.

 Комодський варан - найбільша ящірка!
Найкрупніші екземпляри завдовжки понад 4,5 метри і важать до 150 кг

 Існують такі види ящірок:
Зелена ящірка
Скельна ящірка
Ігуана
Ящірка прудка Восени, в наших краях, ящірки знаходять собі затишну нірку і на всю зиму впадають у сплячку.



Змії
 Змії мешкають на суходолі і у воді, швидко повзають і плавають.       Всі відомі змії - хижаки.
 Багато змій поїдають комах ящірок, дрібніших змій, земноводних, дрібних птахів і звірів.

 Більшість змій абсолютно безпечні.
Але деякі в зубах мають отруту.

 Гримуча змія – отруйний плазун.
На кінці хвоста вона має брязкальце з кістяних пластин, яке починає рухатися і видає загрозливий звук у випадку небезпеки.

  Кобра - це отруйна змія.
Значить, може вкусити в будь-яку хвилину?
Ні, зовсім не так.
  Кобра - змія благородна і попереджувальна. Перш ніж вкусити, вона підніме передню частину тіла, роздмухає свій капюшон і голосно зашипить!

   Існують також і морські змії, які ніколи не виходять на суходіл: у них є клапани, що закривають ніздрі, обтічне тіло і веслоподібний хвіст. Вони дуже отруйні.
 Зазвичай, дитинчата змій вилуплюються з яєць.


                                                           У хаті зачинилася,
                                                               Тихенько причаїлася,
                                                                       Та сидить німа від страху.
                                                                      Ви впізнали? (Крокодил)

 Черепахи – одні з найдревніших тварин на Землі. Найімовірніше вижили вони завдяки своєму міцному, кістяному панцирові.  Адже у  випадку небезпеки черепаха втягує усередину голову і ноги – спробуй тоді, доберися до неї.

 Черепахи добре реагують на інтонацію голосу: якщо з черепахою ласкаво розмовляти, вона витягуватиме шию і слухатиме, і навпаки, якщо лаяти, то сховається в панцир.  Черепахи володіють гарним гострим зором, сприймають майже всі кольори.

 Зубів у черепах немає, але гострі краї їх щелеп здатні перекушувати їжу.

 ПРІСНОВОДІ ЧЕРЕПАХИ живуть в річках, озерах, болотах.

  До них належать Європейська болотяна черепаха та Червоновуха черепаха.

 СУХОПУТНІ ЧЕРЕПАХИ мешкають в пустелях, степах,  лісах.  У воду  вони заходять лише для купання і часто під час сну. Слонова черепаха одна з найкрупніших сучасних сухопутних черепах.

 Черепахи – не мовчазні тварини. Деякі гігантські черепахи ревуть, ричать і гурчать. А якщо їм щось не подобається, то ще й сичать!

 Черепахи, що мешкають в світовому океані, називаються МОРСЬКИМИ. Забарвлення їх імітує коралові рифи, морське дно.
Найбільшою  є шкіряста черепаха – її маса сягає до 961 кг

 Морські черепахи виходять на берег лише на один день в році, коли відкладають яйця в гарячий прибережний пісок. Сонце їх зігріває, і незабаром з піску в один і той же час вилазить безліч маленьких черепашок, які тут же біжать до моря.

 Деякі види приголомшують своєю силою: зелена черепаха може підняти стільки людей, скільки поміститься на її панцирі.

 Є й агресивні представники цих тварин.
Знамениті кайманові черепахи дуже кусючі.

 У більшості людей черепаха асоціюється з неповороткістю і повільністю. У багатьох народів ці якості увійшли до прислів'їв і приказок.
  На вулицях Лондона можна побачити плакати із зображенням черепахи і зайця, які застерігають пішоходів: "Не стрибай, як заєць, і не повзи, як черепаха".
 У індійців Північної Америки черепаха — символ землі. Також, вона вважається символом довголіття.
Згадайте, в яких мультфільмах героями були черепахи?







                                                      
                                                         Величезний цей хижак
                                                           На людей наводить жах.
                                                      Проживає в річці Ніл
                                                              Небезпечний. (Крокодил)

У крокодилів витягнуте, злегка приплюснуте тіло, короткі лапи.
У довжину крокодили бувають від 2 до 5 метрів.

 Мирно живучи у великих групах, крокодили все ж таки охороняють свою територію, і в групі зазвичай присутній домінуючий самець.

 Всі крокодили володіють багатим "словниковим запасом" - хрюкають, шиплять, хрипко квакають і гарчать, мабуть, ведучи свої крокодилові розмови.

 Всі крокодили відкладають яйця. Самка викопує ямку і викладає в неї 30 або більше яєць. Потім вона прикриває їх землею або піском. Мама завжди знаходиться поблизу, охороняючи гніздо. А почувши по писку, що дитинчата вилупилися, вона зубами витягує їх з ямки.

  Крокодили ростуть протягом усього життя і іноді доживають до 100 років!
Живляться вони рибою і м'ясом. Великі тварини нападають на копитних тварин.

Існують легенди, що крокодили плачуть, коли поїдають свою жертву.
Звідси і вислів – “плакати крокодилячими сльозами”, тобто прикидатися і проливати брехливі сльози.
Згадайте, в яких мультфільмах героями були крокодили?





Комахи – найчисленніша група тварин.
(Відгадайте загадки і ви дізнаєтесь хто належить до цієї групи тварин)

Тіло, як у черв'ячка,
Вуса, наче у жучка,
Крила гарні, кольорові,
 наче квіточка казкові. (Метелик)

Хоч не олень — роги має,
і не птиця, а літає.
Чорний-чорний, а не крук,
це малий, моторний ... (Жук)

Прилетіла цокотуха,
щось торочить понад вухом.
Всім набридла байка ця
без початку і кінця.
(Муха)

По травичці він стрибає
і сюркоче, і співає,
Заливається, як дзвоник,
називають його ...
(Коник)

Істотна ознака комах - шість ніг.

Комахи здатні старанно будувати собі житло.
Своє гніздо оса-гончар робить з дерев'яної тирси, глини, старанно пережовуючи й укладаючи у вигляді маленького горщика.

 Бджоли збирають солодкий нектар квітів і
переробляють його на мед.
 Вони зберігають свій мед у стільниках.

   Джміль більший ніж медоносна бджола.
Він збирає пилок з квітів на задні лапки і таким чином запилює їх.


Метелики - найяскравіші комахи світу.

·       Самки метеликів відкладають яйця на гілках дерев
і з них вилуплюється гусінь.

·       Гусениці їдять листя і швидко ростуть.

·       Гусінь перетворюється на кокон або лялечку.

·       Через деякий час  лялечка перетворюється на дорослого метелика.

 У метелика павине око малюнок на крилах нагадує очі великого звіра. Ця хитрість для відлякування ворогів.

Метелик мертва голова дістав свою назву від забарвлення на спині.

Як і перелітні птахи деякі види метеликів летять у теплі краї.

Про комах складено багато віршів, казок, легенд.



Павук
Серед ночі чути стук.
Хто це стукає?
- Павук.
- Що майструє цей дивак
В пізню пору отаку?
Для гостей, для мух гамак
Він розвішує в кутку.

Аліса і комар

Той комар – така потвора!
Так і шаста коло двору.
А як тільки лиш дівчатка
вийдуть з хатки погулятки,
він одразу: кусь!

Відганяти вийшов тато,
вийшла мама відганяти,
і одразу дві бабусі:
– Не роби дівчаткам кусі! –
А він далі: кусь!

Вийшла квочка, вийшли кури,
вийшов півнище похмурий,
і качки прийшли, і гуси:
– Не роби дівчаткам кусі! –
А він знову: кусь!

Тут прокинулась Аліса
(киця спала на печі),
позіхнула, з печі злізла
і прибігла на плачі:
– Хто тут діток ображає?
Хапну! Дряпну!! Покусаю!!! –
Комарисько тільки шасть –
і минулася напасть.
















Мурашки
Мурашки думають про зиму
Знайшов мурашка гарну бадилину.
Везе-везе... везе-везе...
І так, і сяк, і вгору, і вдолину! -
така важка, ніяк не доповзе.
Прийшла на поміч різна комашина,
ще й коника гукнули стрибунця.
Три дні, три ночі царство мурашине
рубало бадилину на дровця.
Сварка жуків (інсценізація учнів)
На галявинці в ромашках
Сперечаються комашки,
Який колір зараз в моді
І одежа по погоді.

— Я гадаю так, панове,
Зараз в моді кольорове.
Такі крильця в мене є,
В них веселка виграє, —
Так метелик промовляв
Своє вбрання вихваляв.

— Не погоджуся, друже,
Як мені, строкате дуже.
От зелене, то охоче, —
Коник у траві стрекоче.

А із квіточки бджола
таку мову повела:
— Краще смужка благородна
Така скромна і природна...

— Ну до чого строгість ця?
Всім вона не до лиця.
Щось потрібно веселеньке,
От, наприклад, червоненьке,
Та ще зверху чорні цятки
Й підібрати в тон краватку, —
Мовить сонечко з листка, —
В мене думка ось така.

Прилетів травневий хрущ,
Всівся на розлогий кущ.
— Про які тут цятки мова?
Просто соромно панове!
Рудувате — оце гарно,
От як мій піджак шикарний.

Ось мурашка працьовита
Промовляє діловито:
— Ми ні дня не байдикуєм
Все мурашника будуєм.
Зручно чорне нам носити
І не шкода забруднити.

Аж до ранку гомоніли
Доки сонечко збудили.

“Що за галас? поясніть,
Зупиніться хоч на мить.
Море синє, жовте поле
Й білі квіточки навколо.
Якби все не було різним,
Стало б сумно жити, звісно.
Кожен з вас такий — єдиний
Й тим прекрасний, що відмінний.





Земноводні – це тварини, які частину життя проводять на суші, а частину у воді.

  Їхнє тіло вкрите м'якою вологою шкірою.
Якщо шкіра пересохне, тварина загине.

  Усі земноводні дихають киснем повітря.
Вони не можуть довго
перебувати під водою.

                                 







                               


Загадка
                                                         У зеленому жакеті
                                                        Галасує в очереті,
                                                              Хоч і плавати мастак,
Та не риба і не рак. (Жаба)

  Жаби можуть бути маленькими, не більше одного сантиметра завдовжки, і гігантськими – до 33 см і вагою до 3,5 кг.

   Жаби своєрідні чемпіони зі стрибків у довжину. Так веслоногі жаби легко долають відстань 10-12 метрів.

    Дихають жаби легенями, а під водою шкірою, яка виділяє бактерицидні речовини.
    Раніше, використовуючи цю властивість, люди кидали жабу в молоко, щоб воно не скиснуло.

    Але іноді слиз жаб може бути отруйним.
Більшість тропічних жаб мають яскраве забарвлення. Цим вони ніби попереджають інших тварин про отруйність.

   Розмноження жаб.
  Навесні в річці, озері на мілині добре прогрівається вода. Там серед водоростей, жаби відкладають ікру.
  Через 9-10 днів з ікринок з'являються пуголовки.
Поступово у пуголовків виростають ноги відпадають хвости. Вони перетворюються на маленьких жабок.

  У нашій країні зустрічаються такі жаби:
 озерна, трав'яна й гостроморда. Найбільша з них озерна.

  Чомусь вважають, що, коли потримати в руках жабку, на шкірі можуть з'явитись бородавки. Але вчені довели, що це не правда.

Про земноводних в творчості.
Леонід Глібов (інсценізація учнів)

Жаба й Віл
Раз Жаба вилізла на берег подивиться

Та й трошечки на сонечку погріться.

Побачила Вола

Та й каже подрузі тихенько

(Вигадлива була!):

— Який здоровий, моя ненько!

Ну що, сестрице, як надмусь.

То й я така зроблюсь?

От будуть жаби дивуваться!

— І де вже, сестро, нам рівняться... —

Казать їй друга почала;

А та не слуха... дметься... дметься.

— Що, сестро, як тобі здається.

Побільшала хоч трохи я?

— Та ні, голубонько моя!

— Ну, а теперечки? Дивися!

— Та годі, сестро, схаменися!

— Не слуха Жаба, дметься гірш,

— Все думає, що стане більш.

— Та й що, дурна, собі зробила?

— З натуги луснула — та й одубіла!

Такі і в світі жаби є.

Прощайте, ніде правди діти;

А по мені — найлучче жити,

Як милосердний Бог дає.

  Жаба має близьку родичку ропуху. Жаби пересуваються стрибками, використовуючи свої сильні задні лапи, а ропухи не поспішаючи. І жаби і ропухи гарні плавці.

  Також до земноводних належить:
Тритон , що мешкає в Українських Карпатських горах.

Саламандра - яскравість забарвлення її сигналізує про отруйність.



Звірі (Ссавці)

За якими ознаками ми розпізнаємо звірів?
Тіло звірів вкрите шерстю, яка захищає їх від холоду.
Вони народжують малят живими і вигодовують їх молоком.
·       вони лазять по деревах (білки, куниці);    
·       бігають по землі (зайці, козулі);
·       плавають у воді (видри, дельфіни);
·       літають (кажани) ;
·       живуть під землею (миші, кроти).

За будовою тіла, розмірами і зовнішнім виглядом звірі дуже різноманітні. Серед них є карлики і гіганти.
  Так, у землерийки білозубки тіло завдовжки 4 см,
її маса менше 2 г.
  Найбільший ссавець і найбільша тварина – кит синій, його довжина - 33,5 м, маса – 190 т.
  Жирафа – це найвищий звір суходолу, вона заввишки 6,1 м.
  Найбільший наземний ссавець – слон африканський заввишки
до 4 м, масою до 7 тон.

Живляться звірі найрізноманітнішою їжею.
Серед них є:
Рослиноїдні:
         зайці
         лосі
Хижаки:
         вовки
         лисиці
Всеїдні:
         дикі свині, ведмеді.

   Залежно від того, де живуть тварини, вони поділяються на диких і свійських.
(Кросворди складені учнями «Дикі тварини», «Свійські тварини»)

  Звірі мають велике значення в природі і житті людини.
Від них люди отримують м’ясо, жир, молоко, шерсть.

  Тварини — це помічники людини у важкій роботі: коні, осли, верблюди.

    Тварини — це наші вірні друзі: собаки, кішки, хомячки.

Хвилинка ерудита
Ø Куди зайцю зручніше бігти — з гори чи під гору? Під гору, бо у зайця передні ноги коротші, а задні довші.
Ø Хто з лісових звірів розвішує гриби для сушіння на деревах і з якою метою? Білка, що запасається на зиму сушеними грибами.
Ø Товстим чи худим залягає ведмідь у барліг і чому? Товстим. Жир обігріває і годує ведмедя.

Приказки про тварин:
Голодний як вовк.
Хитрий як лис
Упертий як осел.
Полохливий як заєць.
Хоробрий як лев.

За що встановлено пам'ятники тваринам?
Ø Собаці Болто в Нью-Йорку.
Пам'ятник вожакові їздових собак, які врятували жителів Аляски від дифтерії: через ураган не було змоги доставити ліки, на допомогу прийшли собаки.
Ø Гусям у Римі.
 За те, що колись врятували місто від ворога, зчинивши галас і попередивши цим мешканців.
Ø Корові в Голландії.
Тут корову називають годувальницею, матінкою, адже здавна ця країна славиться молочними продуктами.



Риби - це тварини, тіло яких вкрито слизькою лускою.
                        
Є різні риби у воді: товсті, тоненькі і худі,
дрібненькі риби-малюки, а є й великі – от такі!
Є войовничі – із мечами,
є з довжелезними хвостами,
є рибки срібні й золоті,
є дуже мудрі, є й пусті...
Живуть вони в річках і в морі,
і все беруться до розмов,
але ніколи не говорять,
немов своїх не знають мов.
Набравши в ротики води, вони мовчать.
Мовчать завжди: в воді не можна говорити,
тож риби мовчки мусять жити.
 Вони дихають киснем, розчиненим у воді.
 Риби морів і океанів живуть у солоній воді. А риби річок і ставків – у прісній.
   Найпоширеніші річкові риби в Україні - це карась, окунь, лящ, в'юн, щука, сом, пічкур, лин, лящ, короп.
  Живляться різноманітною їжею. Рослиноїдні (товстолобик), хижі (окунь, сом), всеїдні (карась, короп).
А зараз цікавинки про риб Світового океану.
   Морський коник - риба, яка живе в теплих морях. Він зовсім не схожий на рибу тому, що плаває стоячи. Його тіло вкрите кістяною бронею і колова нагадує морду коника.
   Камбала, лежачи на морському дні, змінює забарвлення залежно від кольору піску і камінчиків. Тіло дуже сплющене з обох боків, очі і рот на одному верхньому боці голови.
   Риба-їжак сильно роздуває своє тіло, ковтаючи воду доти, доки голки не стануть стирчати. Цим вона лякає нападників.
   Риба-меч має таку назву через довгу верхню щелепу, схожу на меч. Переслідуючи свою здобич, здатна розвивати швидкість до 100-120 км/год.
   Ската торпедо називають електричним скатом, тому що він добуває здобич, паралізуючи її електричним струмом, який виробляють спеціальні органи.
   Ви можете помилково вирішити, що вугор – це змія, з довгим, гнучким, сплюснутим з боків тілом. Але насправді – це риба. Так само, як і в інших риб, його тіло вкрите дрібною лускою і він має маленькі плавники для плавання.
  Найбільша риба в світі – акула китова. Довжина тіла – до 10 м, маса – до 8 т.
   Риби — багатство наших водойм, м'ясо та ікра риб — корисні продукти харчування для людини.
Аплікації учнів виконані в техніці аплікації, орігамі, з підручних матеріалів.
Прислів’я та приказки про рибу
     Щоб рибку їсти, треба в воду лізти.
     Ми з тобою, як риба з водою.
     Не все риба, що в воді.
     Ні риба, ні м'ясо.
     Риба не без кості, чоловік не без злості.
     Риба глядить, де глибше, чоловік - де краще.
Жарт Чому водойми міліють улітку? Бо спекотно і риби багато п'ють.
3.  Підсумок
Слід усім запам’ятати:
 Тварин треба...(захищати)
 Їх оселі не...(руйнуй)
 Краще взимку...(підгодуй)








































***




1 Вступна частина
Слово вчителя.
Сьогодні ми зібралися на свято «Місто майстрів». Чому саме так ми вирішили назвати наше свято? Упродовж двох місяців кожна пошукова команда, до складу якої входили діти і батьки, збирали цікавий матеріал про необхідні професії нашого міста.
А сьогодні кожна команда хоче поділиться своїми знаннями про певну спеціальність з іншими групами.
Отже, свято «Місто майстрів» розпочинається!!!!

2 Основна частина

Виступ команди «Кухар»
1.    Кухар-одна з найдавніших професій, тільки раніше вона не була професією, тому що всі займалися приготуванням їжі. Професійні кухарі зявилися при дворах київських князів. З літопису відомо,що цар Соломон змолоду був царським кухарем. Відомий італійський художник Леонардо да Вінчі тримав таверну, де сам готував страви.

2.    Сьогодні професія кухаря стала непрестижною, а раніше люди розуміли, що від кухаря залежить усе. Одного разу Наполеон викликав маршала й запитав,чому його війська відступили. « Є багато причин, - відповів той, - кухаря, наприклад, убили « Усе інше вже не мало значення. Від цього й пішло певне ставлення: кухарів знали на імя та по батькові.


3.    Не знаючи історії кулінарії, не можна зрозуміти деякі сучасні вислови. От звідки походить вираз: «Наївся до сита» ? Сито-це розведений мед, що словяни пили наприкінці обіду.

4.    Чому ми говоримо: «З ним каші не звариш»? У русичів існував звичай: під час підписання мирного договору з колишніми ворогами зварити кашу і зїсти її разом.Тому приказка «З ним каші не звариш», що означає, «з ним не домовишся».


5.    Зараз у сфері громадського харчування працює багато жінок. Однак у давнину кухарями були тільки чоловіки.
Професійні якості кухаря, кондитера: охайність,відповідальність,увічливість,коректність, образна пам'ять, уважність.

Сьогодні йтиметься про «найсмачнішу» професію кухаря. Спробуйте спочатку описати її самостійно. (Усні відповіді учнів ведучий узагальнює у вигляді короткого опису).
Кухар займається тим, що зі звичайних продуктів може приготувати різноманітні й смачні страви.
·       Які навчальні предмети необхідно знати майбутньому кухареві?
·       Навіщо йому потрібні математика, російська та іноземна мова, історія, географія?
·       Якими здібностями має володіти кухар?
·       Яку здібність ви перевіряли в себе під час розминки?
·       Навіщо кухареві потрібно бути уважним?

Ведучий. Кухар повинен мати гарні математичні здібності, оскільки йому часто доводиться розраховувати час приготування страви, а також кількість продуктів, необхідних для приготування певної кількості.


1. Семеро рибалок зїдять за сім днів сім осетрів. За скільки днів сто рибалок зїдять сто осетрів?
2. Яйце вариться 15 хвилин. Скільки потребуватиметься часу, щоб зварити два яйця?
3. Є пісковий годинник на 3 і 7 хвилин. Потрібно занурити яйце в окріп рівно на 4 хвилини. Як це зробити за допомогою піскового годинника?
4. На дні народження 12 гостей випили 18 літрів соку. Скільки потрібно приготувати соку, якщо на свято запрошені 26 гостей?

Кухар повинен мати підвищену чутливість до відтінків аромату й смаку. Читаючи рецепт, він здатний уявити вигляд і смак страви.


Гра «Чутливий ніс»
Ведучий повинен заздалегідь підготувати кілька предметів, рослин і продуктів, що мають певний аромат. Гравцеві завязують очі, дають понюхати різні предмети. Перемагає той, хто вгадав найбільшу кількість предметів.

Гра»Колір і смак»
Необхідно підготувати картки з назвами кольору й смаку. Клас обєднується у команди. Завдання кожної команди: витягнувши картку із завданням – назвою кольору або смаку, назвати якнайбільше відповідних продуктів. За кожний названий продукт команда отримує бал. Команда - переможець отримує смачний приз.


Виступ команди «Лікар»
Упродовж усього життя людини, від народження й до самої смерті, поряд їз нею знаходяться медичні працівники. У медицині є багато спеціальностей.

1.    Дитячі лікарі - педіатри - спостерігають за розвитком дитини у садку і школі. Дорослих лікує терапевт.

2.    Хірурги роблять операції дорослим і дітям.

3.    Окулісти лікують очі, повертають людям зір.

4.    Лор - лікар - лікує хвороби вуха, горла, носа.

5.    Рентгенологи роблять знімки, допомагають лікарям у постановці діагнозу.

6.    Стоматологи лікують зуби.

Учні (по черзі)

ü Фармацевти в аптеках виписують хворим ліки, які призначає лікар.
ü Лікарі швидкої допомоги у невідкладних випадках виїжджають на допомогу хворим.
ü Лікарі та їх помічники - медсестри й санітарки приходять на допомогу хворим за їх першим закликом.
ü Здавна поважали й цінували тих, хто позбавляв болю, знав способи лікування хвороб.
ü Здоровя - найбільший скарб людини. Лікар допомагає зберегти цей скарб.
ü Ознайомлюючись із професією лікаря, наша група відвідала аптеку, дитячу поліклініку, місцеву лікарню №1.


Отримати професію медичного працівника у нашому місті можна у медичному коледжі, у якому навчаються після 9 або 11 класу.


Виступ команди «Будівельник»
Це неймовірний детектив………
Наше оповідання - про те, як учні 1-А класу вивчали будівельні спеціальності. Хто ж ці діти? Це Гаценко Марія, Вальковський Вадим, Донець Максим, Іщенко Денис, Соловіцька Рада.
І вирушили ми спочатку на будівництво магазину «Велика кишеня», на вулиці Касіяна. Зустрів нас майстер Іван Андрійович Барановський.

У будівельника є добрі і щирі друзі - машини, які допомагають йому будувати. Бульдозери рівняють місце, де стоятиме будинок, ескаватори копають ями під фундамент. Панелевози підвозять готові стінки, що їх роблять на заводі, самоскиди підвозять камінь, цеглу, цемент і пісок. А підйомні крани подають усе це будівельникові.

Учні (по черзі)
1.     Навпроти нашого вікна,
За дощану горожу,
Машина вїхала чудна,
На звіра трохи схожа.

2.    Вона схиляє й підійма
Залізну довгу шию,
Туди й сюди повзе сама
Й зубами землю риє.

3.    Ось набере землі і вбік
Крутнеться легко й скоро
І висипає в грузовик
Одразу цілу гору.

4.    Машина ходить, як жива,
Навіщось риє яму…..
Цю яму треба називать
Точніше котлованом:
Ми в цьому місці будувати
Новий будинок станем.

5.    Дома як на параді,
Ажурні і легкі.
Спасибі виконроби,
І вам кранівники!

6.    Як місто наше стрімко
Роздались вшир і увись!
А кажуть, будівельники
У нас перевелись!

7.    Скільки будівельних у світі професій:
Штукатури - малярі,
Ескаваторник, ще й зварний,
Над вікном чарує скляр.

8.    Ось бетонників братва
Бетон лопатою вантажать.
Підіймає кранівниця
З розчином коритце.

9.    А ось будівельник. Я заздрю йому.
І ви не дивуйтесь, я знаю чому.

10.         В руках його цегла, бетон або скло,
Будує людям пристойне житло.

11.         Заводи і греблі, церкви й вокзали -
Усе будівельники побудували.


Після того як звели будівлю, внутрішньо її необхідно оздобити. У цьому допоможуть малярі та штукатури.

§  Будинок білий біля річки,
З балконами на кожен бік,
Будують братик і сестричка,
Бо в них і батько - будівник.

Палаців прекрасних контури,
Простої хатинки єство -
Все рук будівельників творіння.

Мостів ажурність, широчінь каналів
Стать міст і куполів -
Їх праця, не те щоби чимало -
Основа життєвих основ.



Виступ команди «Учитель»
Хто чутливо і вправно, щедро й уміло веде нас у красивий світ повноцінної праці? Учитель! Причому, не лише навчає професій, але й допомагає в житті, з його успіхами і невдачами. Теплими словами ми згадуємо першу вчительку. Вона вчила нас бачити добро в людях, виховувала найкращі почуття і загальнолюдські цінності. Ким би не стали, куди б нас не розкидало життя, але завжди від серця до серця тягнуться невидимі нитки спогадів про вчительку справедливу науку, її невгомонне, сповнене любовю серце. Поруч завжди її добрі очі, її напутнє слово….

Вчитель-святе слово. І цим добрим словом ти завжди згадуєш вчителів, які допомогли бути людиною. Сіячі розумного, доброго та вічного - говорять про вчителів. Від них - все найкраще в людині. Звідси пішло прислівя «дерево та вчитель пізнаються по плоду».

Вчителями в широкому розумінні слова називають тих, хто озброює знаннями,  уміннями, навичками. У вузькому  значенні слово вчитель - це людина, яка одержала спеціальну підготовку і займається навчанням і вихованням учнів у загальноосвітній школі. Ця професія захоплююча, творча; для людини, що її обрала, вона є джерелом постійного зростання і вдосконалення, це велика праця душі.
Найбільш важлива якість, яка повинна бути притаманна вчителю - любов до дітей. Педагог без любові до дитини - це все одно, що співак без голосу, музикант без слуху, живописець без відчуття кольору. Йдеться про мудру, добру й вимогливу любов, що вчить жити. Іван Франко писав:

Усяким людям всякі дари:
Одному ясний, сильний ум,
Що не знаходить в світі пари;
Другому рій крилатих дум,
 Що, мов орли,  летять за хмари.
Для інших руки золоті:
Що очі бачуть, руки вдіють.
Який же дар дістали ті,
Що так дітей учити вміють?
Мені здається, в скарбі тім
Любві найбільш дісталось їм.


Учні (по черзі)
З давнини вважалось, що професія вчителя-шановна та дуже поважна. Роль і значення вчителя в житті дуже велика. Праця вчителя складна і відповідальна. Вона потребує багатьох знань і навичок, людської чуйності та доброти. Учителями працюють люди з «великим серцем», які дуже люблять дітей.

Учителі ознайомлюють дітей із навколишнім світом, навчають добре рахувати, читати, гарно писати,малювати: розвивають фізичні, творчі здібності: учать добре поводитися, поважати людей.

Від першого шкільного дзвоника і до вступу в доросле життя вчитель супроводжує дитину, стаючи частиною її дитинства. Кожна людина дуже вдячна своїм учителям і завжди з любовю згадує про них!

Уранці йдуть учитись учні,
Учителька у школі жде.
Улянці нашій аж незручно:
Чому ж вона туди не йде?

Ось до класу всіх скликає
Голосистий цей дзвінок,
І ми радо поспіщаєм
Не в садок, а на урок.

О, вчителю! З тобою разом
Пройшов я всі дороги знань!
Від математики - до мови,
В країнах лексики й рівнянь.
В країнах формул, знаків, слів,
Так сильно той вогонь горів!

І цей вогонь продовжує горіти
Знанням і силою мети,
До чого вчили мене йти.
Цього я вже ніколи не забуду
І буду в серці берегти,
І буду згадувати всюди
Тебе, мій вчителю, завжди!

«Вчителька» - яке це рідне слово,
Що промовляю знов і знов.
Нехай скінчилося моє дитинство,
Але жива до вас любов.

До рідної мови й до пісні,
До Кобзаря, його віршів мій спів.
Це моя вчителька мене навчила
Співучих українських слів.

Хто на питання відповість?
Хто рідну пісню і серце нам вкладає?
Хто за любов свою до нас
Нічого в світі не чекає?

Це рідна вчителька моя.
Хай доля й зіронька твоя
Ніколи не згасає.

Сьогодні діти вас вітають,
Своїх чудових вчителів.
І щиро від душі бажають
Їм працювати безліч днів!

1-А клас також вітає
Усіх своїх викладачів.
Терпіння й щастя їм бажаєм!
І хоч тепер ми ще малі,
Та будем з вами ми зростати
І розумнішими ставати
На радість вам, учителі!

Загадки
Біле поле, чорне насіння,
Хто його сії, той розуміє. (Книжка)

Бринькнула кобза на все село лунко,
Збіглися діти до однієї матері. (Учні-до школи)

Входять у неї сліпими, а виходять зрячими. (Школа)

Чистенькі віконця сміються від сонця.
Діточки довкола - наша люба…..(школа)

Він нам, як мама, дорогий,
Він хоче нас навчити
Любити край чудовий свій,
Це мудрий наш ……(учитель)




Виступ команди «Пожежник»

Наша команда відвідала пожежне депо, де ознайомились із сучасною пожежно-рятувальною технікою. Там ми бачили спеціальну форму пожежника, дізналися про важку роботу рятувальника і повторили правила протипожежної безпеки. Діти підготували розповідь про те, коли вогонь для нас друг, а коли ворог:

Учні (по черзі)

Вогонь - друг і ворог!

І дорослі і діти це знають:
Наші предки в печерах жили,
Скільки люди себе знали,
Із вогнем вони дружбу вели,
Із вогнем, що у люту негоду
Біля вогнища всіх зігрівав,
Що людському великому роду
В холоднечу загинуть не дав.

Тож його берегли, як уміли -
Усесильний гарячий вогонь,
І хоч тисячі літ відшуміли,
Люди й досі шанують його.
Бо вогонь з давнини і донині
Помагає і служить людині.
Ще вогонь свіжий хліб випікає
І від холоду нас захищає.

Як смеркає в кімнаті й надворі
Електричні засвічуємо зорі.
Ми щоденно у печі й на плити
Ставим їжу смачненьку варити.
А в печі велетенській - у домні -
Плавлять сталь сталевари невтомні.

Вогню силу не з чим не зрівняти.
Зореліт може в космос підняти!
Стала, діти, людина стосила
Відтоді, як вогонь приручила!


Але й іншим буває вогонь-
Злим, як змій, і жорстоким, як ворог.
Не зігріє він ваших долонь,
Може все спопелити на порох.
Будьте ж, діти, з вогнем обережні,
Вивчіть правила протипожежні.

Для розваг і для гри
Сірників не бери,
Бо з вогнем погані жарти-
Жартувати з ним не варто!

Не розпалюй сам багаття,
Ані в лісі, ані в хаті.
Легко вогник запалить,
Та не просто погасить!

З грубки жаруне беріть -
Жар в собі вогонь таїть:
Хоч малесенька жарина -
Для пожежі все ж причина!

Телевізор, плитку, праску
Умикати вам не слід.
Памятайте це, будь ласка,
Бо від цього стільки бід!

Памятайте кожен з вас,
Де бензин, мастило, газ,
Там вогонь не підпускай -
Спалахне усе, і край!

Все ж, як трапилась біда,
Що тоді робити?
Не ховатись у куток,
А вогонь гасити!

Так, але спочатку,
Хлопчики й дівчатка,
Скористайтесь телефоном,
Якщо поблизу він,
Номер цей усім відомий -
101! 101! 101!

Якщо вогонь іще малий,
Кружкою води залий,
Чи піском скоріш засип,
Щоб не зміг ожити.

А якщо вогонь не згас
І багато диму,
Вибігай з кімнати враз
Із дітьми малими.
Всіх хто є у домі,
Швидше клич на поміч!




Літературна композиція
На роботі мама й тато,
Сірники знайшли зайчата.
І не знає дітвора,
Чим скінчиться може гра.

Заходилися зайчата
Серед кухні пустувати.
А не зна того малеча:
Газ, вогонь - це небезпечно.

Наказали мама й тато
Все це разом не вмикати.
Бо нагріється розетка,
Спалахне вогнем умить,
А від того й дім згорить.

Електропраска - зайчик знає -
У побуті допомагає.
Та памятати має кожний,
Що з нею бавитись не можна.

«Ой, горять, горять штанці! -
Кличуть маму вуханці, -
Як нам без штанів гулять?
Нас не пустять на парад!»

Чайник вже давно кипить,
В нім вода, як вир шумить.
Випарувалась вода -
Тут і трапилась біда.

Чайник без води нагрівся,
Перегрівся, загорівся,
Загорілась і плита.
В нас пожежа! В нас біда!

«Калорифер не вмикати
При фіранці!» - каже мати
Мама вийшла і не знає,
Що й вікно уже палає

Коли грім гримить - гуркоче,
Блискавиця цілить в очі,
Вікна треба зачиняти,
Не впускать її до хати.
Блискавиця завжди зла-
Хоч велика хоч мала.


Фарба ацетонова -
Вогненебезпечна.
Це дорослі знають всі,
Та не зна малеча.

Листя спалюють малята
Близько - близько біля хати,
А від того треба знати,-
Хата може запалати.

Промовля лісник сердито:
«Вогнищ в лісі не палити!
Від багаття ліс згорить -
Де тоді всі будуть жить!
Білка, їжачок, зайчата
І маленькі лисенята?»

Знає мишка, знає пташка:
Хліб ростити людям важко.
Знай і ти,  і всім кажи:
«Від вогню хліб бережи,
Вогнища не розкладай
Там,  де зріє урожай!»

Як не зїсть корівка сіна -
Молока нема й краплини.
Бачиш - сіно!  Обережно,
Щоб не сталося пожежа.

Бо вогонь такий гарячий,
По сухій травичці скаче,
Все сухе:  листок, стеблину
Може зїсти за хвилину.

Новий рік!  Зійшлись зайчата,
Щоб ялинку прикрашати.
Та свічкам на гілці - засть,
Глиця щоб не зайнялась.

Будуть зайчики на святі
В нових масках танцювати.
Але кожен зайчик
Хай запамятає,
Що вогонь папє - маше
Дуже полюбляє.

Ой, горить щось! Треба, діти,
До пожежників дзвонити.

Загадки

Я всюди рвуся напролом,
То й називаюсь просто….(лом,багор)

Грушка і не грушка;
Вушка ще й і дужка.
Порожнє бриньчить,
А повне мовчить.(Відро)

Лишає він страшні сліди,
Усе він пожирає,
А як даси йому води,
Відразу помирає.(Вогонь)

Я вмію все робити -
Копати, прикидати..,
Невже ви не впізнали
Звичайної….(Лопати)?

Спішить, сурмить:
-         Дорогу дай!
 Моргає синім оком….
Примчиться вчасно - і біда
Людей обійде боком.(Пожежна машина)



























Немає коментарів:

Дописати коментар